در حین شارژ از موبایل خود پشتیبان گیری کنید

در حین شارژ از موبایل خود پشتیبان گیری کنید

اگر قرار است به اندازه ی ۷۰ تا ۹۰ دلار برای یک کابل شارژر موبایل هزینه کنید، بهتر است این کابل فقط یک شارژر معمولی نبوده و توانایی‌ های بیشتری داشته باشد. کابل میم (به انگلیسی: Meem) با اینکه ممکن است کمی گران قیمت به نظر برسد، توانایی‌های جالبی دارد. این کابل علاوه بر اینکه باتری دستگاه شما را شارژ می کند، بدون استفاده از سرویس های ابری، از اطلاعات موجود در آن دستگاه، نسخه ی پشتیبان تهیه می کند. بدین ترتیب،‌ اگر موبایل جدیدی خریداری کردید، فقط کافی است این کابل نئونی سبز رنگ را به دستگاه جدید خود متصل کنید تا تمام اطلاعات دستگاه قبلی (عکس، فیلم، لیست مخاطبان، پیام‌ها، تقویم و غیره)، به موبایل جدیدتان منتقل شود.

کاملاً واضح است که کابل میم، چیزی فراتر از یک شارژر ساده ی موبایل است. درست در کنار کانکتور میکرو یو اس بی که به موبایل خود وصل می کنید، قطعه‌ای وجود دارد که شباهت ظاهری زیادی با یک فلش معمولی دارد و برای ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. 

کابل میم برای گوشی های اندروید، حافظه ای با حجم ۱۶ گیگابایت فضا دارد، در حالی که با پرداخت ۲۰ دلار دیگر برای ورژن آیفونی کابل میم، این حافظه دو برابر شده و ۳۲ گیگابایت می شود. 

وقتی برای اولین بار، کابل میم را به گوشی موبایل خود وصل می کنید، درخواستی مبنی بر دانلود اپلیکیشن میم نمایان می شود. نرم‌افزار میم، رایگان است و به محض اینکه نصب شد، یک پین ۴ رقمی را برای دسترسی به اطلاعات کابل،‌ مشخص می کنید. نرم‌افزار میم، با طراحی ساده و هوشمندانه ای شما را در استفاده از این کابل،‌راهنمایی می کند. کارهای مربوط به مدیریت فایل‌های پشتیبان، به سادگی و با زدن ضربه یا لغزش انگشت انجام می شود. هر زمانی که احتیاج به کمک داشتید، می توانید بر روی پس زمینه ی این نرم‌افزار دو بار ضربه بزنید تا راهنمای آن مجدداً در اختیار شما قرار گیرد. 

اولین فرایند پشتیبان گیری شما، ممکن است کمی طول بکشد بنابراین پیشنهاد می‌شود این کار را در طول شب، و همزمان با شارژ شدن گوشی موبایل انجام دهید. کابل میم، سرعت چندانی ندارد! این کابل،‌ فرایند انتقال فایل را با سرعت ۱ گیگ در هر ۶ دقیقه انجام می دهد، بنابراین برای انتقال فایلی به حجم ۱۶ گیگابایت، به یک ساعت و  نیم زمان احتیاج دارد. انتقال این فایل‌ها همچنین به صورت تاریخی صورت می گیرد، بدین معنی که ابتدا فایل‌های قدیمی تر به کابل منتقل می شوند. بنابراین،‌ اگر در حین فرایند انتقال فایل، فضای کابل پر شود، از جدیدترین فایل‌های شما پشتیبان گیری صورت نگرفته است. وقتی اولین انتقال فایل صورت گرفت، دفعات بعدی این پشتیبان گیری سریع‌تر خواهد یود. چرا که سیستم میم، فقط فایل‌های جدید را به کابل منتقل می کند. 

زمانی که بخواهید اطلاعات موجود در کابل را به یک گوشی جدید منتقل کنید، ابتدا باید اپلیکیشن میم را بر روی این دستگاه نصب کنید. سپس با وارد کردن پین مربوطه، می‌توانید فرایند انتقال فایل‌ها به این موبایل جدید را به راحتی انجام دهید. 

کابل میم اگرچه مفید و جالب است، اما احتیاج به اصلاحاتی اساسی دارد. همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم، فضای حافظه ی این کابل محدود بوده و سرعت انتقال فایل در آن کند است. یکی از بزرگترین مشکلات دیگری که در میم وجود دارد، عدم پشتیبانی از انتقال فایل به صورت کراس پلتفرم است. بدین معنی که اگر شما ورژن اندرویدی کابل میم را تهیه کرده باشید، فقط می‌توانید از آن در گوشی های اندروید استفاده کنید. این خاصیت درباره ی ورژن آیفونی کابل هم صدق می کند. همچنین، با اینکه یک پین ۴ رقمی برای امنیت اطلاعات در کابل در نظر گرفته می شود، اما به نظر می‌رسد یک نقطه ی به شدت آسیب‌پذیر در کابل محسوب شود. اگر کسی به کابل میم شما دسترسی پیدا کند، شکستن این پین ۴ رقمی، به مراتب آسان‌تر از پیدا کردن رمز موبایل شما خواهد بود.

یکی از معایب بزرگ دیگری که در میم وجود دارد، این است که اجازه نمی‌دهد اطلاعات روی کابل را به یک کامپیوتر یا لپ تاپ، منتقل کنید. البته میم اعلام کرده است که در تلاش است این نواقص را رفع کند. اما خب، بهرحال این کابل، شروع جالبی برای ذخیره سازی اطلاعات بدون استفاده از سرویس های ابری است. امیدواریم در ورژن های بعدی کابل میم، با تغییرات قابل ملاحظه ای روبرو شویم.

منبع خبر: wired

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر